Zajęcia eksperymentalne z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to jeden z najważniejszych procesów rozwojowych, które warto stymulować już od niemowlęcia. Dzięki adaptacji sensorycznej dziecko jest w stanie odpowiadać na bodźce świata zewnętrznego, które będą kluczem do poznawania świata.

Integracja sensoryczna to proces, którego celem jest dostarczanie za pośrednictwem wszystkich zmysłów informacji do mózgu, który rozpoznaje je, przekształca oraz integruje ze sobą, jak również z łączy z wcześniejszymi doświadczeniami. Podczas tego procesu powstają reakcje adaptacyjne, stanowiące bazę dla ogólnego rozwoju.

Zajęcia ułożone są tak, by sprzyjać zdolności jednoczesnego, spójnego używania rąk i oczu. Maluch codziennie podczas zabawy rozwija swoje zmysły i poznaje świat. Pedagodzy, prowadząc specjalnie dobrane do wieku i możliwości dzieci zabawy, pomagają im nabywać takich umiejętności, jak nauka i zapamiętywanie kształtów i kolorów, wrażliwość na nowe bodźce, kontakty międzyludzkie i zdolność do współpracy w grupie, czy umiejętność samodzielnego uspokajania się i organizowania własnego czasu. Stymulujące zajęcia sensoryczne przydają się także szczególnie u dzieci wykazujących pewne dysfunkcje w rozwoju i zachowaniu.

Dzięki poznaniu różnorodnych, sensorycznych zabaw, maluch aktywnie spędza czas, rozwijając swoją wyobraźnię. Stwarza mu się okazję do ruchu i prac – wyrabia to dobre nawyki na przyszłość, niwelujące problem długotrwałego przesiadywania przed ekranem telewizora czy komputera.

Zabawy sensoryczne, choć czasem wiążą się z plamami i bałaganem, zapewniają wyjątkowe odczucia, jakich nie dadzą nawet najlepsze gotowe zabawki. Wyrabianie figurek z masy solnej czy malowanie farbami za pomocą palców doskonale aktywizuje małą motorykę. Jest ona niezbędna w procesie późniejszego posługiwania się przyborami i pisania, a w dorosłym wieku – pisania na klawiaturze, prowadzenia samochodu czy uprawiania różnorodnych sportów.